28 May, 2013 | Posted in:Articole, Dieta/Stil de viata, Preventie

 

maitreya_face_to_face2Asa cum spuneam in articolul precedent, constientizarea emotionala este o abilitate. In consecinta, ea poate fi invatata la orice varsta.

Iata 10 moduri prin care iti poti mari gradul de constientizare a emotiilor:
 
1. Observa si numeste-ti emotiile.
Incepe prin a observa diferitele emotii pe care le simti. Numeste-le ca pentru tine. 
De exemplu, ai putea spune “Ma simt mandru” cand o sedinta de lucru decurge bine, “Ma simt dezamagit” atunci cand nu faci prea bine la un test, sau “Ma simt prietenos” cand iei masa cu un grup de cunoscuti, ori, “Ma simt norocos” cand cumperi ultimul produs din raft.
 
Obisnuindu-te sa-ti identifici si, apoi, sa-ti “etichetezi” emotiile, te ajuta sa identifici sursa sau “declansatorul” emotiilor negative.
 
Odata ce-ai identificat sursa emotiei negative, iti este mult mai clar ce trebuie sa faci pentru a-ti imbunatati raspunsul la un anume declansator emotional.
 
Acest proces are o si mai mare sansa de reusita daca este facut in scris. 
 
2. Urmareste o emotie.
Alege o emotie familiara tie – cum ar fi bucuria – si urmareste-o de-a lungul intregii zile.
Observa cat de des o simti si cand anume.
Indiferent de ce emotii apar, tu poti sa te gandesti la ele si sa le observi mental sau le poti scrie intr-un jurnal.
 
Observa unde te afli (in momentul cand apare emotia), cu cine te afli si ce faci.
 
Noteaza-ti si daca aceasta emotie este de intensitate mica, medie sau mare si daca are intensitati diferite in momente diferite.
 
3. Pastreaza un jurnal al emotiilor / sentimentelor / trairilor. 
 Despre puterea terapeutica a Jurnalului cred ca stii deja. Daca nu, poti afla de aici si aici.
 
Iti poti acorda zilnic cateva minute pentru a scrie cum te simti (in termen de emotii) si de ce te simti asa.
 
Faptul ca scrii despre emotiile pe care le experimentezi, contribuie consistent la marirea gradului de constientizare emotionala.
 
Scrie in jurnal ceea ce simti si felul in care reactionezi.
 
Pe langa caracteristicile pe care ti le-am indicat deja la punctul 2, adauga si reactia fizica asociata emotiei cum ar fi: durere in piept, batai puternice ale inimii, inflamarea gatului, dureri de umeri, etc.
 
Ti-am facut si-un tabel care sa-ti ofere o viziune mai clara asupra modului in care ai putea sa te raportezi la propriile emotii.
 
De asemenea, iti poti exprima trairile si-n mod creativ; deseneaza, picteaza, compune poezii sau muzica astfel incat sa surprinzi emotia specifica pe care o simti.
 
4. Construieste-ti propriul vocabular emotional.
Cate emotii poti numi? Iti propun sa iei fiecare litera a alfabetului si sa identifici cel putin o emotie care incepe cu litera respectiva.
Eu am facut asta si-am reusit dar sunt convinsa ca exista mult mai multe emotii decat atat. De fapt, abia astept sa aflu mai multe despre paleta de emotii existenta de la prietena mea, Alina Roman. (la cursul de Inteligenta Emotionala)
Iti propun sa faci acest experiment si, daca doresti sa-l impartasesti cu noi, sa-l postezi in zona de comentarii la acest articol. 🙂 images (23)
5. Gandeste-te la grupuri de emotii (emotii asociate) care variaza in intensitate.
De exemplu, s-ar putea sa te simti iritat, enervat, suparat, furios.
Observa cat de multe emotii din aceeasi “familie”, experimentezi.
 
6. Verifica-te. 🙂
Rezerva-ti un timp, de-a lungul unei zile, in care sa-ti verifici starea emotionala.
Pune-ti o serie de intrebari si raspunde sincer la ele. Te-ai putea intreba:
Cum ma simt?
Care-i sursa trairii mele?
Cum se manifesta aceste trairi in corpul meu?
Experimentez tensiune in urmeri, in maxilar, scrasnesc dintii, nu pot respira, etc.?
 7. Fii prezent. 
 “Asculta” ceea ce emotiile / trairile tale s-ar putea sa-ti spuna in fiecare moment. 
Poti face asta doar daca esti “acolo”, prezent, tu cu tine si cu ceea ce se intampla in acel moment.
Poti invata sa “asculti” si apoi sa folosesti informatiile pe care emotiile tale ti le furnizeaza; astfel obtii o perspectiva noua si mai multa claritate si orientare in situatii specifice.
Atunci cand devii constient de propriile emotii, iti (re)capeti, practic, al 7-lea simt.
 
8. Fa o lista cu rolurile tale.
 Insira pe hartie rolurile pe care le ai si scrie care sunt emotiile asociate lor.
 
De exemplu, ai putea fi sora, frate, angajat, sef, mama, tata, sportiv, femeie, barbat, bunic, coleg, vecin, etc. – gandeste-te la cat mai multe posibil.
 
Emotiile asociate fiecarui rol pot fi: fericire, frustrare, anxietate, tristetea, incantare, siguranta, timiditate, etc. – la fel, gaseste cat mai multe.
 
Poti face aceasta lista exact in jurnalul tau.
 
9. Prevede cum te vei simti.
 Gandeste-te la o situatie pe care urmeaza s-o experimentezi si fa predictii vizavi de cum te vei simti. 
 
De exemplu, eu voi tine un speech la cursul de Inteligenta Emotionala si deja imi fac scenarii despre posibile situatii si felul in care m-as simti.
 
Numeste si accepta sentimentele pe care le… prezici.
 
Ai putea spune… “S-ar putea sa ma simt furios” sau “S-ar putea sa ma simt frustrat.”
 
Faptul ca deja identifici cum te-ai putea simti intr-o anume situatie, te “pune in garda” si astfel preiei controlul emotiilor tale. Nu mai esti luat prin surprindere.
 
Mergi mai departe cu “prezicerea” si incearca sa gasesti o reactie adecvata respectivei emotii. Nu te baza doar ca vei reactiona si atat… pe principiul “lasa ca vad eu ce fac”.
 
Propune-ti ca reactia ta sa fie una adecvata si chiar identifica aceasta posibila reactie.
 
10. Asculta-ti corpul.
full_body_scan Exista o legatura stransa intre emotiile pe care le simti si reactiile din corpul tau.
 
De fapt, emotiile sunt, de cele mai multe ori, resimtite in corp. Astfel ca, o constientizare a starii propriului corp, iti poate creste abilitatea de a-ti identifica emotiile.
 
Pentru a fi in contact cu ele, s-ar putea sa fie nevoie sa blochezi accesul “stimulilor” exteriori si sa te focusezi catre “interiorul” tau.
 
Scanarea corporala este una dintre metodele care te ajuta sa faci asta. Te ajuta sa obtii o constientizare “interna”.
 
Daca nu ai antrenament in a-ti concentra atentia in “interior”, s-ar putea sa ti se para greu sa faci asta.
 
De aceea, iti sugerez sa incepi cu o meditatie de “scanare” corporala. 
 
Dupa ce ti-ai “scanat” intregul corp, noteaza-ti succint “lucrurile” de care-ai devenit constient.
 
Cum te-ai simtit inainte, in timpul si dupa scanare?
 
Aceasta scanare corporala, este utila si atunci cand esti suparat, confuz, trist sau, pur si simplu, ai nevoie de relaxare.
 
Iti pregatesc pentru urmatorul articol, o inregistrare audio cu o astfel de meditatie ghidata.
Sunt foarte multe alte lucruri pe care le poti face pentru a deveni constient de propriile emotii.
Costientizarea emotionala este o Calatorie in sine si probabil ca ne va lua o viata sa ne cunoastem, sa invatam lucruri noi despre noi. Dar, pe masura ce devii mai constient de emotiile tale, vei reusi sa (te) cunosti mai bine pe tine si pe ceilalti.
Astfel, iti vei imbogati experienta de viata, vei crea oportunitati pentru o viata echilibrata si-ti vei imbunatati abilitatile de-a raspunde la schimbare.
Iti doresc zile pline de trairi pentru ca ele sunt motorul vietii!
Te imbratisez,
Cristina
PS:
Cum stai cu lista emotiilor pe care le cunosti? Impartaseste-le cu noi.
Daca ti-a placut acest articol, te rog sa-l faci cadou si altor persoane. Trimite-l printr-un   share!

Print pagePDF page

1 Comment

  1. Gica Vitezomanul
    30 May, 2013

    Leave a Reply

    jos palaria!

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


CommentLuv badge

Return to Top ▲Return to Top ▲