18 December, 2012 | Posted in:Articole, Dieta/Stil de viata, Preventie, Recuperare / Auto-ajutor

Perioada sărbătorilor, și mai ales cea a sărbătorilor de iarnă, inclusiv trecerea în Noul An, este, pentru cei mai mulți dintre noi, prilej de bucurie, veselie, petreceri și reuniuni de familie și de prieteni.

Dacă tu ai învățat să te bucuri de frumusețea, feeria, magia creată în jurul Bradului de Crăciun, te felicit. Ești un norocos și poți să fii recunoscător că știi să te bucuri.

Adu-ți bucuria în suflet și păstreaz-o până la Crăciunul următor!

Dar pentru mulți alții dintre noi, această perioadă este plină de tristețe, auto-reflecție, singurătate și, poate, anxietate.

Tu, dacă nu te-ai încadrat la prima variantă, probabil că te regăsești aici. Nu ești singur. Te înțeleg perfect, am simt și eu ceea ce simți tu și nu spun vorbe… am trecut și eu pe aici.

Chiar și acum, deși m-am recuperat după o depresie cruntă, felul meu, mai sensibil – după cum ar spune unii, mă încearcă și acum; de sărbători, am tendința să devin melancolică sau, chiar, puțin anxioasă. Tu cum ești? Cum te simți? – știi că îmi poți scrie mai jos, în comentariu, sau chiar pe email. 🙂

În toți anii în care am suferit de depresie, sărbătorile de iarnă au fost pentru mine un calvar.

De fiecare dată, Crăciunul era parcă și mai greu de suportat decât în anul precedent; iar Anul Nou… Anul Nou era apogeul durerii mele; era momentul în care trăgeam linie anului care tocmai se încheia și… mereu ieșeam pe minus.

Trăiam deja un ”ritual” ca de Sărbători să mă simt obosită, tristă, să plâng, să mă supraalimentez și bineînțeles să mă îngraș și să dorm mult. Nu era un somn odihnitor, era, mai degrabă un somn în care doream să cad și din care să mă trezesc doar atunci când mă voi simți bine.

Poate că tu, dimpotrivă, ai insomnii și poate că nici apetit nu prea ai… și acestea sunt tot simptome care nu te lasă să te bucuri de magia sărbătorilor de iarnă.

Din toată descrierea asta, este posibil să și vezi o Cristina închisă în camera ei, în lumea ei, necooperantă, retrasă. Dar nu! Eu nu eram așa… eram închisă în lumea mea, retrasă-n mine dar știam foarte bine să disimulez. Mă păcăleam chiar și pe mine. Așa că toți cunoscuții mă știau ca fiind o persoană jovială, foarte sociabilă și sufletul petrecerilor. Mă simțeam tristă și singură printre atâția oameni minunați.

Acesta era felul meu de a încerca să-mi alung starea depresivă. Era un mod inconștient de a reacționa pentru că eu, de fapt, nu conștientizam că sufăr de vreo tulburare.

Îți spun toate astea pentru că, este posibil, ca și tu să te minți fără să vrei; să râzi fără să te bucuri; să dansezi fără să simți muzica.

După ani la rând în care am petrecut sărbătorile de iarnă exact cum ți-am povestit, am simțit nevoia să schimb ceva.

 Nevoia mea a venit, pur și simplu, din vinovăția pe care o aveam pentru că nu simțeam Crăciunul, Anul Nou așa cum auzeam în colinde că ”trebuie” simțite. Tu de ce ai vrea să faci o schimbare? Scrie-mi într-un comentariu sau chiar pe email.

Aceștia sunt cei 11 pași pe care eu i-am urmat și cu ajutorul cărora am învățat să trăiesc magia lui decembrie. Începe acum și te vei bucura de Sărbătorile de Iarnă chiar mai mult decât ai crezut c-o vei face!

1. Ia o pauză!. Rezervă-ți un timp doar pentru tine. Un timp de calitate în care să citești din cartea ta preferată sau să te plimbi 15 minute pentru a te regăsi, a fi tu cu tine. Ascultă o muzică liniștitoare. Redu stresul limpezindu-ți mintea. Încetinește-ți respirația și găsește calmul interior.

2. Nu te izola! Intră în comunitatea ta religioasă, întâlnește-te cu prietenii, mergi la evenimente sociale sau fă voluntariat.

Pun foarte mare accent pe timp de calitate. Da, așa cum ți-am spus, și eu eram foarte activă din punct de vedere social, dar nu petrecem un timp de calitate în acel mediu.

Dacă vrei să beneficiezi de avantajele socializării și să primești antidotul pentru o tulburare de dispoziție, oferă și tu ceva în schimb.

Implică-te! Fii acolo! Fii conștient de oamenii care te înconjoară!

Potrivit spuselor lui Gandhi, cel mai bun mod de a te regăsi este să te piezi în serviciul altora.

Pe mine m-a ajutat foarte mult să-mi mut atenția de la propria persoană și s-o canalizez pe nevoile celorlalți. Atunci când faci un lucru pentru cel de lângă tine și-i vezi bucuria pe chip, nu mai ești același de până atunci. Este imposibil ca starea lui de bine să nu te lumineze, să nu aprindă-n sufletul tău măcar o scânteie.

Trebuie să încerci asta! Vei experimenta pe propria piele.

Am spus voluntariat. Acesta poate fi în formă organizată sau nu. Indiferent cum îl faci, faptul că oferi timp pentru a-i ajuta pe alții, este o modalitate foarte bună de a-ți hrăni spiritul și de a-ți face noi prieteni.

3. Experimentează miracolul fructelor! Ți-aduci aminte când, copil fiind, le cereai alor tăi ceva dulce iar ei îți replicau: ”Ce crezi, banii cresc în copaci?” Ei bine, nu, nu cresc.

Dar în copaci cresc fructe. Acele alimente ”vii”, dulci, pline de minerale, vitamine, energie pură – care înseamnă viață. Consumul de fructe crude este un mod miraculos de a-ți îmbunătăți starea de spirit.

În perioada sărbătorilor, cel puțin, umpleți casa cu boluri ticsite de fructe în culori variate. Servește multe fructe!

Aceasta este piatra de temelie a obiceiurilor sănătoase!

4. Fii prezent! Indiferent de ceea ce faci, ești, gândești, fii prezent chiar și-n acest moment!

Conștientizează aerul care-ți umple plămânii. Observă crengile copacului care se mișcă în bătaia vântului sau norul care trece ușor pe cerul albastru.

Fii prezent atunci când cineva îți vorbește. Nu te mai gândi, nu mai privi la întâmplare în jur, nu-ți mai dori să se oprească din vorbit doar pentru a putea vorbi tu. Fii prezent pentru el.

 Să fii prezent pentru altcineva este cel mai frumos cadou pe care i-l poți oferi. și crează un efect de… fericire. 🙂  

5. Fii conștient de sentimentele tale! Nu este nevoie să forțezi nota. Nu trebuie să faci nimic care să vină în dezacord cu tine și situația ta de viață.

De exemplu, dacă tocmai ai pierdut pe cineva drag sau, pur și simplu, nu poți să-i ai alături pe cei dragi în această perioadă a anului, este normal să fii trist. Este normal să ai un timp în care să plângi sau să-ți exprimi sentimentele. Nu te poți forța să fii fericit doar pentru că este sezonul sărbătorilor.

Îți spun acest lucru pentru că am experimentat această situație. Tatăl meu a murit pe data de 19 decembrie. Mult timp după aceea am asociat iarna cu acest eveniment dureros pentru mine.

Chiar și așa, poți să urmezi ceilalți pași ai acestui ghid, doar pentru a te simți un pic mai bine decât acum!

6. Fii realist! Sărbătorile nu trebuie să fie perfecte sau identice cu cele de anul trecut. Noi, ca și persoane, suntem în continuă schimbare; așa că și familiile noastre se schimbă și implicit și tradițiile și obiceiurile se pot schimba de la un an la altul. Poți să păstrezi unele dintre ele dar nu uita să fii deschis și la altele noi. Este un prilej bun să-ți exersezi flexibilitatea.

În concluzie, dacă este ceva care te supără, nu eticheta întreaga sărbătoare ca fiind nereușită, dezastruoasă sau ratată.

Dacă-ți amintești ca nu poate fi totul pe placul tău, perfect și controlat de tine, ai toate șansele să te bucuri de frumusețea sărbătorilor de iarnă.

7. Experimentează acceptarea și iertarea! Aceasta este o perioadă a anului foarte prielnică împăcărilor. Poți să reevaluezi situațiile mai puțin plăcute cu care te-ai confruntat, să le găsești circumstanțe atenuante celor care ți-au greșit și să-i ierți.

Pe de altă parte, la reuniunile de familie, te vei întâlni și cu persoane cu care rezonezi mai puțin (ca să nu le numim antipatice). Știi la ce să te aștepți din partea lor așa că nu vei fi luat prin surprindere dacă cine știe ce-ți vor spune sau vor face.

Acum ai ocazia să fii tolerant, flexibil și să le iei ca atare.

8. Imaginează-ți ceva valoros! L-am auzit pe Deepak Chopra spunând într-unul din discursurile sale că ”îngrijorarea este o risipă de imaginație”. Aceste cuvinte s-au lipit foarte bine de mine.

De câte ori mă surprind făcându-mi griji pentru un lucru sau altul, îmi amintesc de cuvintele lui și-mi spun: ”Cristina, știi doar că îngrijorarea ta este o lipsă de imaginație; iar tu parcă spuneai că ai spirit de artist. Unde-ți este imaginația?”

De fiecare dată, după acest duș rece, îmi apar în minte cel puțin alte 2 variante, mult mai creative, ce-i drept, de a privi situația cu care mă confrunt.

9. Fii recunoscător în avans! Setează-ți acest exercițiu ca fiind un tabiet! În fiecare dimineață, în timp ce-ți savurezi cana de ceai, cafea sau apă, notează pe un carnețel 3 lucruri pentru care-ți propui să fii fericit în ziua respectivă.

Nu mă refer la lucrurile pentru care ești deja recunoscător. La ele te gândești într-un alt moment.

Acum gândește-te la lucrurile pentru care-ți propui să fii recunoscător.

Crede-mă, acest exercițiu îți schimbă viața.

De exemplu, astăzi sunt recunoscătoare în avans că va ninge (așa a anunțat la meteo), că voi face o plimbare pe jos să-mi iau copilul de la grădiniță și că voi petrece o seară frumoasă în familie. Și mental, deja sunt la sfârșitul zilei, băgată în pat și pregătită de culcare, bucuroasă ca astăzi a nins, am făcut o plimbare până la gradi și-napoi și am petrecut o seară minunată cu familia mea. 🙂

Încearcă și tu! Reușita este asigurată.

10. Lasă-ți spiritul să se manifeste! Sigur ai descoperit până acum o activitate care te relaxează. Când spun activitate, mă gandesc la acțiune, la a întreprinde ceva, orice, cât de mic. (privitul la televizor, de exemplu,  nu este o activitate în adevăratul sens al cuvântului)

Fă ceea ce-ți place fără sa te cenzurezi în acest proces. Dă-ți voie să te manifești așa cum simți tu, așa cum spiritul tău, care este pur, îți spune s-o faci.

De exemplu, eu sunt pasionată de handmade-uri, de tot ce înseamnă creație artistică. Iar cei care văd ceea ce fac eu, spun că am talent.

Ei bine, nu-ți imagina că am făcut asta de la grădiniță. Acum am 30 de ani și o fac serios abia de vreo 5. Te întrebi poate ce s-a întâmplat cu restul de 25 de ani.

Ei bine, tot timpul am crezut că nu am talent și nici nu am întâlnit pe cineva care să-mi spună contrariul. – dar asta este o altă discuție, într-un alt articol poate.

Ceea ce vreau eu să spun este că în anii în care depresia mi-a fost tovarăș de drum, deși nu știam că am talent, intuitiv luam acuarelele, de exemplu, și umpleam o planșă.

Toată activitatea asta a devenit terapeutică pentru mine, doar în momentul în care mi-am oprit gândurile, am dat frâu liber spiritului meu și m-am lăsat condusă de el.

Așa creația mea a fost suficient de frumoasă încât să-mi schimbe, măcar pentru moment, starea de spirit.

11. Trezește-te fericit! Dimineața, atunci când ochii tăi încă nu vor să se deschidă și încă ești pe jumătate adormit, obișnuiește-te să-ți cânți cu voce tare sau doar cu glasul minții: ”Eu aleg fericirea!”, ”Eu aleg fericirea!”, ”Eu aleg fericirea!”

Alege tu melodia!

Dacă faci acest exercițiu, vei da naștere la primul zâmbet al zilei și astfel, îți va fi mult mai ușor să ai o stare de spirit mai bună.

Exersează măcar jumătate din exercițiile pe care ți le-am propus și-ți vei pregăti scena pentru un 2013 fericit.

Care dintre ele ți se par mai potrivite pentru tine? Scrie-mi părerea ta într-un comentariu.

Sărbători pline de bucurie!

Cristina

PS:  Începe acum să exersezi cu pași mici dar constanți și-ți promit că te vei bucura de sărbătorile de iarnă mai mult decât ai crezut c-o vei face!

       Te provoc la o discuție despre metode și instrumente care-ți pot schimba starea de spirit!


Print pagePDF page

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


CommentLuv badge

Return to Top ▲Return to Top ▲