25 May, 2013 | Posted in:Articole, Dieta/Stil de viata, Preventie, Recuperare / Auto-ajutor

emotii

Zilele trecute am primit un email de la unul dintre minunatii prieteni ai comunitatii Alunga Tristetea.

Nu conteaza foarte mult subiectul dar, la un moment dat mi-a scris “M-a emotionat povestea ta, oarecum m-am regasit, dar, imaginea tatalui, am sters-o, ca sa pot trai!” (tatii nostri au facut deja Marea Trecere)

In urmatorul moment, dupa ce-am citit aceste randuri, m-am oprit pentru o clipa si mi-am amintit de tatal meu. Am vazut cu ochii mintii toate momentele frumoase, sensibile, vesele si pline de bucurie pe care le-am trait alaturi de el. 

N-am putut sa nu ma gandesc ca si cititorul meu are asemea amintiri dar ca nu si le mai acceseaza si nu se mai bucura de ele pentru ca nu reuseste sa-si gestioneze emotiile care-l cuprind.

Apoi, mi-am amintit de-o perioada din viata mea in care, dupa ce-am avut un mega esec in dragoste, am reusit sa-mi “revin” uitand si reprimandu-mi toata suferinta pe care ruptura acelei relatii mi-a pricinuit-o.

Am picat in propria-mi capcana. Pentru ca, (am realizat mult mai tarziu) n-ai cum sa te setezi sa-ti reprimi emotiile negative dar, in acelasi timp, sa le traiesti intens pe cele pozitive.

In acea perioada, eram intr-adevar mai bine, “nu ma mai durea sufletul”, cum obisnuiam sa spun dar nici “nu ma mai misca nimic” pentru ca nu mai eram dispusa sa ma deschid in fata emotiilor.

Ce s-a intamplat, de fapt, in cele doua situatii descrise mai sus?

Ei bine, specialistii spun ca prin evitarea emotiilor care nu ne plac, ne distantam de emotiile placute.

Cand ne-am deconectat de la emotiile care nu ne plac – pe care le gasim inconfortabile sau coplesitoare – ne oprim automat emotiile intens pozitive, cum ar fi bucuria, rasul, jovialitatea, emotii care ne sustin in vremuri dificile si provocatoare. 

Putem depasi pierderea sau alte provocari mai mari, doar daca ne vom pastra capacitatea de a experimenta bucuria. 

Aceste emotii placute, inaltatoare, ne amintesc ca viata este plina de lectii utile si ca poate fi minunata, dar si dureroasa.

Acum, privind retrospectiv, aceea chiar a fost o perioada arida din viata mea: nu ma mai bucura nimic, nu mai radeam cu pofta si nici nu mai eram dispusa sa iubesc. 

Tu ai trecut prin astfel de perioade in care ti-ai reprimat anumite sentimente si emotii negative? 

Sau poate ti s-a intamplat sa regreti un anumit comportament pe care l-ai avut la primul impuls? 

Ori, atunci cand te afli intr-o situatie stresanta, te coplesesc emotiile?

Toate acestea, sunt situatii carora putem sa le facem fata foarte bine daca ne dezvoltam propria noastra inteligenta emotionala.

Realitatea este ca tu esti un diamant neslefuit pe care Dumnezeu l-a creat perfect.

Indiferent daca stii sau nu, daca esti sau nu de acord, tu esti un minunat diamant stralucitor.

Frumusetea este ca, aceasta Calatorie prin propria-ti viata te poate conduce catre fiinta perfecta care esti.

Aud tot timpul in jurul meu oameni spunand “ce sa-i faci daca asa a fost sa fie”, “asa a fost scris”, “sufar pentru ca m-a ranit X, Y sau Z”.

Mesajul meu pentru tine este ca mintea ta nu detine controlul. Tu iti controlezi propria minte.

Este nevoie doar sa privesti in interiorul tau, sa-ti cunosti gandurile si emotiile. Odata ce incepi sa “vezi” in interiorul tau, vei putea sa exprimi ceea ce simti si ceea ce gandesti, fara sa ranesti pe altii si fara sa mai fii nevoit sa-ti reprimi anumite trairi.

Asta inseamna sa fii constient. Constient de tine si de propriile emotii.

Constiinta de sine presupune, printre altele, recunoasterea propriei personalitati, a punctelor forte dat si a slabiciunilor, a ceea ce ne place dar si ce nu neplaceconstientizarea de sine

In momentul in care-ti maresti gradul de constientizare a propriei persoane, poti sa recunosti momentele in care esti stresat si sub presiune.

Asta te ajuta sa comunici eficient cu ceilalti, sa dezvolti relatii interpersonale armonioase dar si sa poti empatiza mai bine cu oamenii cu care intri in contact.

Atunci cand poti sa observi ce se intampla in interiorul tau, in anumite situatii, te eliberezi de toate energiile negative pe care le inmagazinezi in propria-ti fiinta.

Referitor la acest aspect, saptamana aceasta la terapie, un client mi-a spus: “acum sunt mai bine pentru ca nu ma mai gandesc la problemele pe care le am”.

Se presupunea ca trebuia sa ma bucur dar, n-am putut. N-am putut pentru ca, pot fi de acord sa nu te mai gandesti pentru un timp la o situatie stresanta, dar nu pot fi de acord sa-ti reprimi emotiile pe care le simti in legatura cu aceasta.

Daca-ti ingropi adanc trairile si nu te mai gandesti la ele, nu inseamna ca ele nu mai exista. 

Mai mult, ele vor acumula din ce in ce mai multa energie negativa si vor rabufni peste un timp, cand te astepti mai putin, sub forma unei boli sau a unei iesiri necontrolate intr-un moment nepotrivit.

Este adevarat, cu totii experimentam durerea la diferite niveluri. Nu conteaza ce fel de durere este, dupa cum ii spune si numele, ea…doare. 

Durerea pe care o simti este cat se poate de reala. Ea trebuie recunoscuta, traita (simtita in toata puterea ei) si apoi, eliberata.

Durerea reprezinta unul dintre cei mai mari motivatori care ne indeamna sa ne luam “diploma” de Maestru Observator. Durerea are toata atentia noastra. Din pacate, pentru ca doare atat de tare, noi, de multe ori, o evitam sau o minimizam.

Sa acorzi suficienta atentie si “sa simti” propriile emotii, este cel mai rapid mod de a incepe sa-ti creezi o viata frumoasa.

Sa fii propriul Observator al propriilor tale emotii este o cale minunata de a experimenta durerea, a o confrunta, a-i face fata; aceasta cale, pur si simplu, te elibereaza.

Stiu ca poate aceasta cale ti se pare una foarte dificila la acest moment. Crede-ma, insa, este cea mai rapida pentru a te elibera.

Sa-ti dau un exemplu recent: aseara, am avut o discutie nu tocmai amicala cu mama mea. Cumva mi-am facut-o cu mana mea. Stiam ca discutia va degenera intr-un conflict presarat cu frustrari reprimate, si totusi, am continuat sa ating puncte sensibile. (sensibile pentru amandoua)

La un moment dat, asa cum anticipasem, mama mi-a spus cateva cuvinte care, spre uimirea mea (pentru ca eram convinsa ca rana se vindecase), m-au durut foarte tare. 

Reactia mea n-a intarziat sa apara si… am trantit primul obiect care mi-a iesit in cale. Terminasem de multa vreme cu acest obicei si, acum o dadeam in bara.

Daca aceasta situatie s-ar fi intamplat in urma cu ceva ani, eu as fi fost foarte ranita si as fi suferit de moarte si eventual mi-as fi anulat activitatile pe cateva zile, doar pentru a-mi plange de mila. 🙂

Sunt tare fericita sa te anunt ca, de data aceasta lucrurile au stat altfel. M-am retras singura intr-o camera, am tras adanc aer in piept si mi-am spus: “ok, Cristina, haide sa vedem care-i de fapt, problema.” 

Am inceput sa-mi ascult cu atentie corpul, apoi mi-am auzit gandurile care-mi treceau prin minte, pentru ca, in final, sa-mi pot observa emotiile care ma invadau. 

In cateva minute am trecut prin toate starile, de la furie si tristete profunda la acceptare si compasiune; dar, a meritat din plin!!!

Nu pot sa-ti descriu in cuvinte ceea ce-am obtinut eu, nu mai departe de ziua de ieri. 🙂 

Sunt nespus de linistita pentru ca mi s-a dizolvat, pur si simplu, una dintre durerile pe care le purtam cu mine de mai bine de 20 de ani. Era o povara pe care-o duceam cu mine si nici macar nu stiam asta.

Poti si tu sa mergi pe aceeasi cale, sa-ti “asculti” cu atentie interiorul fiinte tale, sa lasi durerea sa te cuprinda doar pentru a se dizolva cateva minute mai tarziu. 🙂

Ai nevoie doar de un pic de curaj, apoi totul vine de la sine. 🙂

Acum, recitind situatia descrisa mai sus si judecand dupa reactiile mele imediate, inteleg ca mai am multe de invatat la capitolul constientizarea emotiilor.

Am folosit doua cuvinte magice… Constientizare emotionala. 🙂

Dar ce este aceasta Constientizare emotionala?

Constientizarea emotionala inseamna sa cunosti ceea ce simti si de ce simti asa. 

Ea este capacitatea de a identifica si exprima ceea ce simti la un moment dat cu scopul de a intelege legatura dintre sentimente si propriile tale actiuni.

Cu alte cuvinte, daca esti constient de propriile trairi, iti poti recunoaste cu usurinta experientele emotionale si, in acelasi timp, iti poti gestiona emotiile in asa fel incat sa nu te simti coplesit. dont-be-afraid-to-show-emotion-52

Sunt aproape sigura ca te intrebi, in acest moment, cum stai tu cu nivelul de constientizare emotionala. 

Ei bine, am gasit un mini-chestionar care-ti poate oferi o prima imagine despre cum stai tu la acest capitol.

Care-i nivelul tau de constientizare emotionala?

 * Poti tolera sentimente puternice, inclusiv furie, tristete, teama, dezgust dar si, bucurie?

 * Iti simti emotiile in corp? De exemplu, daca esti trist sau suparat, te confrunti cu senzatii fizice in locuri cum ar fi stomac sau piept?

 * Ai luat vreodata decizii bazate pe primul impuls sau te-ai ghidat dupa emotii pentru a lua o decizie? Cand semnalele corpului tau iti spun ca ceva este in neregula (o strangere de stomac, furnicaturi in picioare, etc.), ai incredere in ele?

 * Esti confortabil cu toate emotiile tale? Nu-ti dai voie sa simti manie, tristete, teama fara sa stii de ce si nu incerci sa-ti reprimi astfel de emotii?

 * Esti atent la trairea emotionala asociata fiecarei situatii? Ai observat la tine o varietate de emotii pe tot parcursul zilei sau, dimpotriva, esti blocat in una sau doua emotii?

* Te simti confortabil sa vorbesti despre sentimentele tale? Iti comunici sincer sentimentele, trairile?

* Crezi ca, in general, ceilalti iti inteleg si empatizeaza cu sentimentele tale? Te simti confortabil cu alte persoane care-ti cunosc trairile interioare?

* Esti sensibil la emotiile altora? Este usor pentru tine sa identifici cum se simt ceilalti si sa te pui in locul lor?

Daca n-ai raspuns cu “de obicei” sau macar, “uneori” la cele mai multe din aceste intrebari, nu-i nimic rau. Nu esti singurul.

Majoritatea oamenilor nu sunt constienti de propriile emotii, dar pot deveni.

De fapt, de ce este important sa fii constient de propriile tale emotii? 

Pentru ca, dupa cum deja stii, nu poti schimba situatiile cu care te confrunti dar, experienta ta in acea situatie poate avea valente total opuse (pozitiva / negativa), in functie de raspunsul tau la emotiile pe care le simti in momentele respective.

Cu alte cuvinte, in aceeasi situatie te poti simti, de exemplu, iritat sau confortabil doar in functie de gradul de constientizare a propriilor emotii. 

Daca te-am convins ca este foarte benefic, pentru fiecare dintre noi, sa-si constientizeze propriile emotii, trebuie sa stii ca, procesul de constientizare emotionala implica reconectarea cu toate emotiile de baza, inclusiv furie, tristete, teama, dezgust, surpriza, bucurie, reconectare care se face printr-un proces de auto-vindecare.

Pe masura ca intri in acest proces, te ajuta sa ai in minte urmatoarele aspecte:

Emotiile vin si pleaca, daca le dai voie

Este foarte posibil sa fii ingrijorat de faptul ca, odata reconectat la emotiile negative, te vei bloca in ele pentru mult timp. Ei bine, afla cu nu este deloc asa.

Atunci cand nu suntem obsedati de propriile noastre emotii negative, chiar si cele mai dureroase si dificile dintre ele dispar si-si pierd puterea in a ne atrage atentia.

Atunci cand iti eliberezi emotiile, ele vin si pleca foarte repede.

Corpul tau poate sa-ti ofere indicii pentru emotiile pe care le simti.

fingersEmotiile noastre sunt strans legate de senzatii fizice din corpul nostru. Daca te confrunti cu o emotie puternica, este foarte posibil s-o resimti undeva in corp. Acordand atentie sporita senzatiei fizice, poti sa-ti intelegi emotiile.

De exemplu, eu simt furnicaturi in degetele de la picioare de cate ori ma aflu in preaja unei anumite persoane. Acesta imi poate spune ca ma simt inconfortabil in preajma sa.

Constientizarea emotionala este o abilitate pe care-o poti invata.

Ca orice alta abilitate, cu rabdare si exercitiu, constientizarea emotionala poate fi invatata in orice moment al vietii.

In ceea ce ma priveste, cel putin din situatiile pe care ti le-am povestit in acest articol, reiese ca mai am multe de invatat la acest capitol si de aceea ma bucur nespus ca am ocazia sa fac asta chiar saptamana viitoare. 🙂

Prietena mea, Alina Roman, organizeaza un curs de inteligenta emotionala la care abia astept sa particip, mai ales ca, sunt invitata sa tin un speech pe tema “resentimentelor”.

“Daca-ti intelegi propriile sentimente, vei obtine un instrument foarte puternic pentru modul in care ai de gand sa interactionezi cu altii…

Asa ca, unul dintre primele puncte de plecare este “ce se intampla in interiorul meu?” – Chuck Wolfe

Abia astept sa-mi spui despre modul in care-ti gestionezi tu emotiile si cat de constient esti de ele?

Pana la urmatorul articol – in care-ti voi dezvalui cele mai la indemana metode de a deveni constient de propriile tale emotii – iti propun doar sa meditezi pe aceasta tema si eventual sa faci un exercitiu prin care sa-ti identifici si sa numesti fiecare emotie pe care-o simti.

Daca simti nevoia sa-mi scrii, sunt aici pentru a te indruma in calatoria ta personala.

Te imbratisez cu mult drag, 

Cristina 

PS:

Si pentru ca, fiecare emotie ii urmeaza unui gand pe care-l ai, ai grija la ceea ce-ti trece prin minte pentru ca, “gandurile pe care alegem sa le gandim sunt instrumente pe care le folosim sa pictam tabloul vietii noastre”. – Louise Hay


Print pagePDF page

2 Comments

  1. mioara
    25 May, 2015

    Leave a Reply

    eu nu reusesc sa mai simt mare lucru .de cele mai multe ori, dea lungul zilei ma simt in spatele unui ecran .simt ca totul trece prin fata mea dar nu mai creaza impresii.de fapt tot ce reusesc sa mai simt este enervare sau poate se chiama furie. cand cineva ma enerveaza ,.intr-o zi m-am mirat ca mi s-a intamplat sa vad niste copaci frumosi si sa simt placere vazandu-i.imi aduc aminte ca m-am mirat foarte tare tocmai pt ca imi placeau atat de mult.incerc sa-mi stapanesc enervarea adica sa nu-mi mai sara tandara atat de repede .cred ca ceea ce simt este de fapt o incordare continua .daca ai vreun sfat ,iti multumesc anticipat
    mioara recently posted…Cat de subiectiva este perceptia -- videoMy Profile

  2. Gica Vitezomanul
    25 May, 2013

    Leave a Reply

    Simplu! Fara sa stii!

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


CommentLuv badge

Return to Top ▲Return to Top ▲