1 October, 2012 | Posted in:Articole, Dieta/Stil de viata, Recuperare / Auto-ajutor

Chiar este posibil ca o tura in jurul blocului sau o ora petrecuta la sala de fitness sa-ti vindece depresia? Cu siguranta nu, dar iti poate imbunatati starea de spirit… si asta, imediat.

Stiu ca nu este usor; stiu ca depresia iti ia practic energia si ca cel mai banal lucru, cum ar fi sa-ti faci un ceai, poate parea pentru tine un efort colosal.

Am trecut prin asta! Stiu cum este sa stai o saptamana in pijamale in pat, obosita, epuizata si fara sa faci nimic, sa nu raspunzi la telefoane si sa te viziteze prietenele disperate ca nu mai stiu nimic de tine iar tie sa-ti fie prea greu sa le conduci la plecare (multumesc Adina si Anca, va imbratisez).

Oricare ar fi simptomele pe care le ai, provocarea este sa iesi din aceasta gaura neagra.

Sa faci sport cred ca este ultimul lucru la care te poti gandi in asemenea momente dar, totodata, este una dintre acele chestii care-ti schimba starea de spirit instantaneu.

Terapia si-n ultima instanta medicamentele sunt tratamentele cele mai raspandite in tratarea depresiei si a anxietatii dar practicarea regulata a exercitiului fizic constituie un alt mod eficient de a-ti imbunatati starea.

Cum poate miscarea sa amelioreze simptomele depresiei?

Cercetarile facute in acest sens ne arata ca sportul efectuat constant creste nivelul serotoninei din creier. Serotonina este neurotransmitatorul care influenteaza dispozitia, somnul, libidoul, apetitul si alte functii dar si aparitia depresiei.

Practicarea regulata a sportului creste, de asemenea, nivelul endorfinelor – substante chimice din creier cu proprietati de ridicare a starii de spirit.

Studii tot mai multe arata ca exercitiul fizic lupta cu depresia usoara pana la moderata deoarece sportul:

  • Iti creste sentimentul de stapanire de sine care te ajuta atunci cand simti ca nu ai control asupra propriei vieti;
  • Iti da mai multa energie;
  • Iti reda stima de sine, avand un rol activ in propria vindecare, recuperare;
  • Iti distrage atentia de la ingrijorari inutile si meditare neconstructiva;
  • Iti imbunatateste starea fizica si psihica si automat se imbunatateste si starea ta de spirit;
  • Te ajuta sa scapi de stres si frustrari si implicit de efectele lor asupra ta;
  • Te ajuta sa dormi mai bine.

Punctele cheie ale influentei sportului asupra depresiei

  • Practicarea regulata a sportului poate fi ea insasi un tratament eficient in depresiile non-melancolice (mai ales pentru sedentari).
  • In cazul depresiilor severe, sportul constituie un ajutor suplimentar pe langa tratamentul de baza ales – de exemplu, psihoterapia sau medicamentele.
  •  Nu este nevoie sa depui un efort fizic foarte mare, pentru a ajuta la combaterea depresiei; simplul fapt ca faci zilnic o plimbare in ritm vioi este foarte benefic pentru tine.
  • Daca suferi de forme mai severe ale depresiei si te confrunti dimineata cu o lipsa acuta de energie, cateva exercitii fizice pe care sa le faci imediat ce-ai coborat din pat te ajuta enorm sa-ti imbunatatesti starea.

Alte beneficii ale practicarii exercitiului fizic

Ca exercitiul fizic este benefic in tratarea depresiei, cred ca deja te-am convins. Dar acesta nu este singurul avantaj pe care-l ofera “miscarea” in general.

Cercetarile ne demonstreaza ca practicarea exercitiului fizic in mod regulat este foarte indicata  si pentru prevenirea si tratarea unor afectiuni fizice ca bolile cardio-vasculare, artrita, diabetul de tip 2, osteoporoza, accidentele vasculare cerebrale si anumite tipuri de cancer.

La nivelul populatiei, sedentarismul, lipsa de activitate fizica, este considerat de catre cercetatori ca fiind, pe o scala a principalelor cauze de imbolnavire, inaintea fumatului.

In concluzie, exercitiile fizice regulate, practicate ca un tratament pentru depresie, au avantajul de a îmbunătăți stare generală de sănătate și de a preveni bolile grave.

Ce trebuie sa stii inainte de a incepe

Oboseala si lipsa de motivatie sunt, in general, doua dintre cele mai raspandite simptome ale depresiei. Depresia mi-a afectat jumatate din viata; de aceea, stiu ca ultimul lucru la care te gandesti atunci cand te confrunti cu o astfel de situatie este exercitiul fizic.

Iti recomand 3 strategii care te vor ajuta sa fii mai activ:

 1.   Fa-ti un plan!

  • Propune-ti obiective mici si progreseaza treptat. Nu uita ca nu te antrenezi pentru maraton, ai nevoie doar de putin sport pentru a-ti imbunatati starea de spirit.

Pentru inceput, un obiectiv bun ar putea fi sa te plimbi o tura in jurul blocului si sa-ti promiti ca-n ziua urmatoare vei merge doua ture; progreseaza putin cate putin in fiecare zi.

O alta varianta buna pentru tine este sa mergi in prima zi 10-15 minute, pentru ca apoi in fiecare zi sa progresezi cate un pic pana ajungi sa mergi 30 de minute pe zi. Acestea sunt doar niste exemple; tu poti gasi si alte alternative, poate mult mai potrivite pentru tine.

  • Stabileste-ti pe termen scurt si mediu, obiective realizabile!

De exemplu, iti poti propune sa te plimbi 30 de minute de 3 ori pe saptamana.

Te va ajuta si mai mult sa-ti stabilesti cu aproximatie, in functie de programul tau obisnuit, orele la care vei merge sa te plimbi.

  • Fii bland cu tine! Poate nu vei putea de la inceput sa faci un program complex de antrenament, cu multe exercitii, dar poti incepe sa lucrezi putin in curte, sa-ti plimbi cainele sau poate sa urci si sa cobori de cateva ori scarile. Fiecare dintre aceste exemple, pe langa multe altele pe care le poti gasi tu, constituie un inceput bun pentru o stare de spirit mai buna.

Cand spun sa fii bland cu tine ma refer inclusiv la situatia in care ai luat poate o pauza de la exercitii fizice facute regulat sau poate chiar  te gandesti sa abandonezi sportul. Nu te auto-critica pentru aceasta decizie, nu te invinovati si nici nu te autocompatimi pentru asta. Ia acest fapt ca atare, acorda-ti timpul de care ai nevoie si apoi reincepe-ti antrenamentul de acolo de unde ai ramas; te plimbai mai deunazi 20 de minute prin parc, astazi incepe din nou sa faci plimbari de 20 de minute… te vei simti mult mai bine. Iti garantez!

2.   Ramai motivat!

  • Poti tine un jurnal in care sa scrii zilnic despre exercitiile si activitatile fizice pe care le faci.
  • Un pedometru este util pentru a te ajuta sa-ti masori de fiecare data progresul.
  • Recompenseaza-te atunci cand iti atingi obiectivul propus! Tu iti stabilesti recompensele pe care ti le vei acorda atunci cand iti atingi obiectivul; exista o singura conditie: recompensa nu trebuie sa  vina in contradictie cu obiectivul tau.

De exemplu, eu sarbatoresc atingerea unui obiectiv cumparandu-mi o carte mult dorita sau un accesoriu cat de mic. Acesta este modul in care imi reincarc bateriile pentru urmatorul obiectiv.

  • Implica si alte persoane in activitatea ta! Roaga pe cineva din familie, un prieten sau poate un coleg sa-ti tina companie, sa faca sport cu tine.

Chestia asta cu “mai cheama un prieten” poate sa nu-ti sune bine. Sunt de acord cu tine, mai mult, pentru ca am experimentat din plin aceasta “stare de izolare”.

Chiar si acum, cand nu am o stare de spirit tocmai buna, am tendinta sa nu vreau sa vorbesc cu nimeni. Am noroc insa cu sotul meu. El este cel care, in astfel de momente, ma invita la o plimbare cu bicicleta (pentru ca stie ca-mi place). De cele mai multe ori, o astfel de evadare se transforma in peste 10 km de pedalat si multa distractie. Ar trebui sa ma fotografiez la plecare si la venire. Sunt un alt om. Ma intorc acasa cu o stare mult mai buna, mai optimista si binedispusa.

Faptul ca vorbesti si impartasesti experienta in sine cu alti oameni, iti da un plus de energie si-ti aminteste ca nu este singur; iar asta este foarte important atunci cand ai depresie.

  • Scrie o lista cu toate beneficiile pe care vrei sa le obtii facand regulat sport! In prima parte a articolului ti-am vorbit despre o serie de avantaje pe care le ai atunci cand faci exercitii fizice. Tu poti alege dintre ele si poti completa lista si cu altele; important este sa stii exact ce vrei sa obtii de pe urma practicarii sportului.

Este indicat sa recitesti periodic aceasta lista de beneficii si sa verifici daca incepi sa te bucuri de ele.

De exemplu, vreau sa fiu mai putin stresat, vreau sa dorm mai bine, vreau sa am o stare de spirit mai buna, etc.

  • Gandeste-te si apoi noteaza situatiile care te-ar putea impiedica sa-ti atingi obiectivele si cum cum ai putea sa le faci fata.

De exemplu, daca ploua, aleg sa fac o plimbare prin ploaie sau merg intr-un centru comercial.

3.   Continua!

  • Fa ce-ti place de obicei! Cand esti deprimat este foarte greu sa agreezi orice ti se propune. Gandeste-te ce-ti placea sa faci atunci cand nu erai deprimat si incepe cu acea activitate.

Pentru a avea rezultate bune si a te simti mai bine nu este neaparat necesar sa mergi la sala de gimnastica. Iti placea sa faci yoga? Foarte bine. Incepe cu cateva posturi. Iti placea sa te plimbi, sa alergi ascultand muzica, sa mergi cu bicicleta sau cu rolele sau iti placea sa inoti? Excelent. Incepe cu asta!

  • Daca dupa doar cateva zile nu observi beneficiile, nu renunta!

Cele mai multe studii arata ca activitatea fizica reduce semnificativ depresia daca exersezi regulat cel putin 8 saptamani.

 

 

Cat de mult te ajuta pe tine exercitiul fizic? Scrie-mi parerea ta intr-un comentariu la acest articol.

 


Print pagePDF page

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


CommentLuv badge

Return to Top ▲Return to Top ▲