11 October, 2012 | Posted in:Articole, Recuperare / Auto-ajutor

“N-o sa reusesc…”, “Nimeni nu ma iubeste”, “Sunt grasa”, “Sunt urata”, …

Iti suna cunoscut acest tipar de gandire care-ti vine, de cele mai multe ori, automat, in minte?

Pun pariu ca ai folosit si tu, macar o data in viata, acest stil de a discuta cu tine – cu atat mai mult daca ti-a trecut depresia pragul. Acesta este monologul… o discutie pe care o porti cu tine in gand, cu voce tare sau scriind.

Iti trec prin minte zilnic zeci de ganduri pe care tu le asculti, carora le raspunzi si fata de care ai reactii, emotii.

De foarte multe ori depresia este generata sau intretinuta de gandurile negative. Oamenii care au mintea invadata preponderent de ganduri negative, care vad mai des partea goala a paharului, sunt mult mai predispusi sa experimenteze depresia.

In concluzie, o gandire pozitiva te tine mai departe de anxietate si depresie.

Usor de zis, greu de facut ar spune unii.

Tocmai acesta este scopul articolului meu de astazi : sa te ajut sa-ti identifici gandurile negative si sa le inlocuiesti cu unele pozitive. Pentru ca gandirea negativa a devenit un automatism, este nevoie sa renuntam la ea si sa creem un automatism din a gandi pozitiv.

Monologul pozitiv este o cale eficienta care te ajuta sa faci fata si-n unele cazuri, chiar sa te vindeci de depresie.

Depresia are reputatia ca este creatoarea “catastrofelor” din mintea ta. Ea te “ajuta” sa-ti pastrezi gandirea negativa si te atrage in cotloanele intunecate ale mintii, acolo unde-i place ei sa traiasca.

Monologul care te ajuta sa scapi de depresie trebuie sa fie, sincer, pozitiv, incurajator. Deoarece depresia iti altereaza si imaginea de sine, iti recomand sa reduci nu doar gandirea negativa, ci si monologul critic la adresa ta. Cu alte cuvinte, nu mai fi atat de dur cu tine.

Gandurile care-ti trec prin minte iti influenteaza felul in care te simti, atat emotional cat si fizic. Din acest motiv depresia poate deveni dusmanul tau cel mai de temut. De aceea este foarte important dialogul pe care-l ai tu cu tine, cu atat mai mult cand suferi de depresie ; acest dialog il numesc monolog, monologul pentru depresie.

Recunoaste gandurile negative si fii constient de ele 

Primul pas important pe care-l faci atunci cand vrei sa-ti controlezi gandurile negative, este sa incepi sa-ti recunosti aceste ganduri.

Este necesar sa fii “in garda” sa identifici primul semn de gandire negativa, inainte ca aceasta sa-ti genereze emotiile pe care le doreste ea. Altfel, intri in cercul vicios al depresiei… gandurile negative iti creaza emotii negative si te simti depresiv; fiind depresiv ai ganduri negative care-ti dau emotii pe masura. Cum te intorci, tot nu reusesti s-o scoti la capat, te invarti in cerc.

Rupe cercul!

Gandurile negative sunt automate, involuntare (nu le generezi tu), distorsionate (nu sunt valabile in orice situatie), nefolositoare (iti adancesc depresia) si plauzibile (nu le pui la indoiala).

Gandurile negative care iti favorizeaza depresia sunt despre tine, despre lume si despre viitor.

Practic, orice gand care-ti ocupa mintea si-ti provoaca o emotie negativa, este considerat un gand negativ.

Si pana la urma… cum arata aceste ganduri negative ?

Gandurile negative se gasesc sub multe forme, cum ar fi:

  1. Grija si vinovatie: te invinovatesti in continuare chiar daca situatia s-a rezolvat (nu reusesti sa depasesti momentul).
  2. Generalizari absolute: intotdeauna, niciodata, totul, nimic, mereu, toti, niciunul, pentru totdeauna, etc.
  3. Filtrarea: atunci cand te concentrezi semnificatia negativa a lucrurilor, pe partea goala a paharului.
  4. Personalizarea: atunci cand iei personal lucrurile sau cand te autoblamezi pentru ceva ce nu esti vinovat.
  5. Asteptarea dezastrului : ex. Interviul meu va fi jalnic si ma voi face de ras si pe mine si pe ai mei.
  6. Citirea mintilor : atunci cand faci presupuneri despre ceea ce cred alti ; ex. Sigur o sa creada ca nu sunt suficient de buna.
  7.  “Ar fi trebuit sa…” : pareri de rau dupa ce faptul s-a consumat si nu mai poti schimba nimic din ceea ce a fost ; ex. Ar fi trebuit sa stau mai mult, sa nu creada ca sunt dezinteresata.
  8. Etichetarea : ex. sunt neindemanatica, sunt prea inceata, sunt grabita, sunt aiurita, etc.

Daca nu esti sigur ca stii sa-ti identifici aceste ganduri, poti sa-ti rezervi zilnic o jumatate de ora, timp in care sa te conectezi la subconstientul tau printr-un jurnal. Scrisul in jurnal te ajuta sa vii in contact cu gandurile tale. Atunci cand iti pui gandurile pe hartie, observi care dintre ele persista, se repeta  mai mult, acelea trebuind sa fie  abordate imediat.

Pentru a-ti oferi mai multe detalii despre cum te poate ajuta jurnalul, voi dedica urmatorul articol acestui subiect.

Cum arata un “monolog pentru depresie” ?

Pentru ca gandirea depresiva si monologul negativ sunt bazate pe perceptia ta personala, este lesne de inteles ca nu exista un monolog pozitiv potrivit pentru toti, ca un panaceu universal. De aceea, iti recomand sa-ti personalizezi propriul monolog pentru depresie in acord cu gandirea ta negativa (care-ti invadeaza deja mintea).

Imediat ce ti-ai identificat un gand negativ automat, il poti combate intrebandu-te, “Este acest gand adevarat?”. Fii sincer cu tine  si inlocuieste acest gand cu unul adevarat si mult mai incurajator pentru tine.

Tine minte, tu nu vrei sa negi felul in care gandesti sau simti, scopul tau este sa fii mult mai realist si mai optimist in abordarea lucrurilor.

Iata cateva exemple de afirmatii (ganduri) care ar putea sa constituie monologul tau in caz de depresie sau pentru o gandire pozitiva :

Depresia nu va dura la nesfarsit.

Sunt increzator ca ma voi vindeca de depresie.

Pot sa ma simt mai bine spunandu-mi adevarul intr-o nota optimista.

Sunt bine. Ma simt mai bine pe zi ce trece.

Sunt o persoana speciala, unica si minunata.

Imi voi reveni din depresie.

Nu mai accept gandirea negativa ca parte din mine.

Gandurile pozitive imi invadeaza mintea.

Cand gandurile negative imi invadeaza mintea, le inlocuiesc cu ganduri pozitive si adevarate.

Sunt o persoana iubitoare si amabila.

Am abilitatea sa ma ajut si sa-i ajut si pe altii.

Merit sa primesc iubire si sunt iubita.

Pot sa cer ajutor atunci cand am nevoie.

Este ok sa ma simt asa cum ma simt.

Caut partea pozitiva din fiecare lucru, situatie, eveniment, persoana, etc.

Ma bucur ca am o gandire pozitiva.

Astazi este o zi buna. Mintea si corpul meu se vindeca.

Provocarile vietii doar ma fac mai puternic.

Sunt linistita si multumita.

Nu-mi mai sabotez fericirea. Ma gandesc doar la lucrurile bune.

Pe zi ce trece am mai mult succes.

Imi dau voie sa fiu fericita si sa ma inunde bucuria.

Ii iert pe toti cei care m-au ranit intr-un fel sau altul. Ma iert si pe mine.

Vad binele din jurul meu, din ceilalti oameni si din mine.

Nu sunt perfecta. Nimeni nu este perfect.

Renunt la toata furia si tristetea. Nu mai am loc pentru ele in viata mea.

Am controlul tuturor gandurilor care-mi trec prin minte. Gandesc doar ceea ce este benefic pentru mine.

Sunt increzatoare si sunt mai puternica pe zi ce trece.

Ma iubesc si simt compasiune pentru cei care au nevoie.

Sunt increzatoare si capabila sa-mi ating toate obiectivele.

Ma bucur de viata pe care o am si de oportunitatile care vin catre mine.

Rezist negativitatii si ma inconjor de oameni, lucruri, situatii care-mi dau putere.

Ma gandesc doar la acele lucruri care incurajeaza sanatatea mintii si a corpului.

Imi rezerv timp sa investesc in mine si-n fericirea mea.

Sunt om. Este ok daca mai si gresesc. Nu trebuie sa fiu perfecta.

Pacea si calmul imi umplu mintea.

Nu ma tem de ceea ce gandesc. Gandurile mele nu ma ranesc.

Cred in mine. Cand eu cred in mine si ceilalti cred.

Pot sa-mi exprim nevoile si sentimentele.

Eu sunt Sinele meu unic – speciala, creativa, minunata.

Relatiile mele sunt armonioase si pline de iubire.

Am incredere in procesul vietii. Am incedere in “mersul lucrurilor”.

Aleg dragostea si bucuria. Imi deschid inima si las lucrurile minunate sa-mi inunde viata.

Ma vindec repede si usor.

Dau dragoste si ea se intoarce la mine inzecit.

Stiu ca merit dragoste si o accept acum.

Aminteste-ti !!! Gandurile tale determina modul in care te simti si felul in care vei actiona. Pastreaza-ti gandirea pozitiva si urmareste ce se va intampla; nu ai absolut nimic de pierdut.

Cred ca vei fi placut impresionat de rezultate si de efectele pozitive asupra depresiei sau anxietatii tale.

“Cum gandesti… asa esti.” – Proverb

Monologul pentru depresie in format printabil

Pentru ca imi doresc sa fac lucrurile cat mai usoare pentru tine, am creat un document cu afirmatiile de mai sus. Astfel, le poti printa si le poti lua cu tine pretutindeni pentru a exersa cat mai mult gandirea pozitiva. Ai nevoie ca ea sa-ti devina automatism.

Pentru a printa sau salva in calculator aceste afirmatii click Afirmatii DEPRESIE.

Articolul acesta poate fi o continuare a “Puterea sta in mainile tale, tu alegi”….., pe care te invit sa-l citesti.

Cat de mult crezi ca te influenteaza monologul tau? Scrie-mi intr-un comentariu parerea ta si exemple de alte afirmatii pozitive pe care le-ai creat special pentru situatia ta de viata.

Gandurile pozitive sa-ti inunde mintea!

Cristina

 


Print pagePDF page

1 Comment

  1. -
    25 March, 2014

    Leave a Reply

    Buna ziua,
    Tin sa va multumesc pt articol! De vreo 4 luni ma confrunt cu atacuri de panica.Am inceput sa iau sunatoare si passiflora, capsule … Cu incetul incep sa isi faca efectul, dar aceste ganduri automate au pus stapanire.Nu eram o persoana negativa, dar totul dintro data o erupt.Numai pot iesii din casa fara sa ma apuce atacurile!As dorii sa imi recapat viata!Nu vreau sa ajung sa iau medicamente, fac mai mult rau decat bine.Inca odata multumiri pentru art. bn explicat.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


CommentLuv badge

Return to Top ▲Return to Top ▲