16 January, 2013 | Posted in:Articole, Ce este depresia?, Traind cu persoane care sufera de depresie

Ultimile lucruri pe care vrea să le audă o persoană deprimată

gghgfhf Zilele trecute, am întâlnit o doamnă care ”poartă” cu dânsa un diagnostic de depresie și care era foarte afectată pentru că ”nu știu de ce toți cei care vor să mă ajute, îmi spun lucruri atât de nepotrivite?”.   

Evident că, pe moment, i-am dat un răspuns care s-o liniștească și care să-i potolească această revoltă.

Mai târziu, mi-am amintit de perioada în care chiar eu treceam prin așa ceva. Mi-a venit în minte, imediat, propria listă; o colecție întreagă de ”perle” pe care oameni care mă iubeau, bine intenționați de altfel, mi le spuneau crezând că așa voi ieși din starea mea de depresie.

Pentru a vedea mai multe puncte de vedere pe această temă, am consultat diferite forumuri de depresie. Am găsit o listă impresionantă cu lucruri pe care o persoană deprimată nu dorește să le audă și am făcut o compilație cu cel mai des întâlnite dintre ele.

Când citești această listă, nu este obligatoriu să te gândești doar la persoanele depresive pe care le cunoști. Poți ține cont de ele și atunci când vorbești cu cineva anxios sau poate trist sau supărat. Poți adapta foarte ușor în funcție de situație.

1. ”Înveselește-te, nu poate fi atât de rău.”

Ți se răspunde: Este greu să fii bine dispus și jovial atunci când ”ceva” te doare foarte tare și vezi totul sumbru.

Nu vezi culoare, nu ai de ce să zâmbești.

2. ”Fii pozitiv!”

Ți se răspunde:  Da, știu că așa trebuie; chiar îmi doresc asta… dar, cum? Eu cred că am atât de multe motive să fiu trist, supărat, furios, devastat, singuratic, disperat… de ce nu poți să mă înțelegi?

Mă ascund și mai mult în cochilia mea pentru a evita orice contact sau consiliere lipsită de sens pentru că tu, niciodată nu mi-ai spus cum să fiu pozitiv.

3. ”Nu mai gândi așa!”

Ți se răspunde:  De ce nu? Ce este în neregulă cu gândurile mele? Asta este părerea mea și fiecare are dreptul la o opinie. Vrei să gândesc ca tine? Bine, dar eu nu sunt de acord cu ceea ce spui tu.

Mă simt ca și cum aș fi făcut ceva greșit și mă cerți pentru felul în care gândesc. Încep să mă învinovățesc și eu pentru felul în care gândesc și pic în spirala depresiei din cauza auto-criticii prea aspre.

4. ”Adună-te și ieși din starea asta!”

Ți se răspunde:  De acord cu tine… dar cum? Tu crezi că eu chiar vreau să fiu așa? Sau crezi că mi se pare distractiv?

Mă simt complet neputincios, inutil și incompetent  pentru că nu sunt în stare să ”iau frâiele în mâini” și să controlez ceea ce mi se întâmplă.

5. ”De ce trebuie să fii deprimat?”

Ți se răspunde:  Tu crezi că eu știu? Mi-aș dori să aflu dar nu știu. Medicii mi-au spus că este din cauza unui dezechilibru de serotonină. Habar nu am. NU STIU!!!

Mă simt ca și când am săvârșit o infracțiune fiind deprimat. Sunt confuz pentru că nu știu cum de am ajuns în starea asta și nici cum să ies din ea. Mă simt inferior din cauza asta și o să am grijă să-mi ascund starea pentru a nu mă mai simți neadaptat și inferior.

6. ”Schimbă-ți locul de muncă.”

Ți se răspunde:  Poate că și jobul contribuie la starea de deprimare. Stresul nu face nimănui bine, mai ales când vine vorba de sănătatea emoțională. Dar, îți spun din experiență, nu încuraja o decizie majoră atunci când persoana este deprimată. Ea are nevoie de o perspectivă mai echilibrată pentru a face un asemenea pas.

7. ”Uită-te cât de norocos ești! Fii recunoscător!”

Ți se răspunde:  Da, sunt recunoscător pentru ceea ce am. Dar ce are asta a face cu depresia mea? Medicii și toate sursele de pe internet spun că depresia este o boală și are factori biologici. Este o boală ca orice răceală, de exemplu. Cum poți să scapi de o răceală cu un simplu pocnet din degete? Nu este așa de simplu. 56466

Tot ceea ce simt este că sunt înțeles greșit, că sunt privit ca un răsfățat, un nerecunoscător. Așa devin frustrat pentru că sunt înțeles greșit, plâng și mă întristez. Din nou, mă retrag în colțul meu.

8. ”Du-te, fă și tu ceva și te vei simți mai bine.”

Ți se răspunde:  Adică ce să fac? M-am săturat să mi se tot dea sfaturi și până la urmă nici nu mă interesează. Nu am energia necesară, sunt obosit. Vreau să dorm. Nu cred că mă voi simți mai bine dacă voi face ceva. Lasă-mă în pace.

Mă simt obosit și letargic și hărțuit pentru că tot continuați să-mi spuneți ce să fac.

Arată-mi că-ți pasă de mine și întreabă-mă măcar cum mă simt.

9. ”Mergi în Mall, fă shopping și te vei simți mai bine”

Ți se răspunde:  Este unul dintre cele mai hilare lucruri pe care le-am auzit. Te-ai gândit că mi-ar trebui niște miliarde ca să scap de depresia pe care o am? Sau poate vrei să fiu și mai deprimat pentru că nu am bani să fac asta. Oricum o dai, mă simt aiurea.

10. ”Ce este în neregulă cu tine?”

Ți se răspunde:  Asta chiar aș vrea să știu și eu. Mi-aș dori foarte tare să știu ce se întâmplă cu mine. Nu-mi doresc să se întâmple asta. Tu chiar crezi că-mi place starea asta?

Mă simt absolut la capătul puterilor și fără speranță pentru că nu știu cum am ajuns așa și nici nu cunosc motivele din spatele depresiei mele. Sunt furios pe mine. Aș putea termina o dată cu asta.

 11. ”Tu ar trebui să faci asta…” sau  ”Nu ar trebui să faci asta…” (cum ar fi să mă sinucid)

Ți se răspunde:  De ce? Nu mai am niciun rost aici? Fac ce vreau, este viața mea.

Mă simt respins pentru că nu fac ceea ce vrei tu iar încrederea în sine îmi scade vertiginos.

12. ”Fă ceva pentru comunitate…”

Ți se răspunde:  Este de lăudat o astfel de sugestie și poate că ai dreptate. Dar dacă starea mea este prea rea pentru a ieși din casă, îți dai singur seama că este ceva imposibil de făcut. Acum o să mă simt copleștit de situație și vinovat că nu fac nimic pentru alții.

Așteaptă cu asta măcar până o să fiu suficient de deschis pentru a ieși din casă și eventual, a mai lega o discuție cu unul și cu altul.

 13. ”Sunt alții care au mai multe motive să sufere… nu au casă, nu au ce să mănânce… fii recunoscător pentru ceea ce ai.”

Ți se răspunde:  Dar atunci când eram invidios pe alții că au mai mult decât mine, mi-ai spus să nu mă compar cu ceilalți. Acum, când situația este aceeași, dar în sens invers, vrei să fac comparații. Nu te mai înțeleg. Știu că trebuie să fiu recunoscător pentru tot ceea ce am și chiar sunt dar, în continuare, nu știu cum să scap de depresia asta. Eu încă simt că viața mea nu merită trăită; sunt prea obosit pentru a continua și a încerca.

 Mă simt confuz și nu înțeleg cum faptul că sunt recunoscător mă face să mă simt mai bine; pentru că ceea ce am acum nu are nicio valoare pentru mine.

 14. ”Totul este în mintea ta…”

Ți se răspunde:  Poate ca ai dreptate dar nu asta am vrut. Nu este vina mea și nici nu-mi pot schimba capul. Tot încerc să controlez ceea ce se întamplă dar nu reușesc.

Sunt foarte furios pe mine că nu-mi pot controla gândurile. Sunt dezamăgit de atâtea încercări nereușite. Sunt sortit eșecului.

 15. ”De ce nu faci sport?”

Ți se răspunde:  În esență acesta este un sfat bun. Practicarea sportului are un puternic efect antidepresiv. Cu toate acestea trebuie avut grija cum o spui, pentru a nu fi luat în nume de rău.

 16. Alte expresii mai mult sau mai puțin adevărate dar spune intr-o manieră și într-un context nepotrivite:

  • ”Ar fi bine dacă ai avea credință mai multă.”
  • ”Trebuie doar să stai ocupat.”
  • ”Trebuie doar să fii mai puternic.”
  • ”Tu faci asta pentru a primi atenție.”
  • ”Du-te să te distrezi!”
  • ”Dacă te deprimi pentru lucruri de genul ăsta, cum ai de gând să faci față atunci când vor apărea probleme serioase?”
  • ”Ți-ai dat seama de ce ești deprimat?”
  • ”Fața ta arată nașpa. Un zâmbet nu costă nimic!”
  • ”E așa de dezamăgitor să aud asta!”
  • ”Haide – Revino-ți!”
  • ”Nu face din țânțar, armăsar.”
  • ”Nu plec până când nu te înveseliști.”
  • ”Arăți groaznic!”
  • ”Am avut și eu depresie. Dacă eu nu am avut nevoie de medicamente, atunci nu ai nici tu.”
  • ” Nu crezi că ești un pic prea dramatic?”
  • ”Cu toții avem momente în viață când nu suntem fericiți.”
  • ”Depresia este un defect de caracter.”
  • ”Nu mai fi atât de supărat pe oamenii care încearcă să te ajute.”
  • ”Nimeni nu a spus că viața este corectă.”
  • ”Eu credeam că ești mai puternic.”

Indiferent că ceea ce spui unei persoane depresive sau poate doar triste, este mai mult sau mai puțin adevărat, gândește-te și la reacțiile și emoțiile pe care le-ar putea stârni în celălalt.

Este adevărat că cineva afectat de depresie sau anxietate are multe gânduri ”iraționale”, ”distorsionate” dar, nu uita, aceasta este realitatea lui și se va ghida după ea.

Alege-ți cu grijă cuvintele și dacă nu știi ce să spui, nu spune nimic. Cel mai bun lucru pe care-l poți face pentru o persoană aflată în depresie este să-i recomanzi să meargă la un specialist. 

Dacă te-ai confruntat și tu cu astfel de situații, povestește-ne despre experiența avută; sunt multe persoane care au nevoie de un astfel de suport și care pot învăța din asta..

Simți nevoia să mai adaugi ceva la lista de mai sus? Nu ezita să scrii asta într-un comentariu.

Îți mulțumesc.

Cristina

PS: Dacă ți-a plăcut acest articol sau îl consideri util, împărtășește-l cu prietenii tăi printr-un share și astfel ajuți și comunitatea Alunga Tristețea să crească.

Mai poți citi:

Ce este depresia?

Partenerul tău de viață este depresiv – semne și simptome

Dieta – stil de viata  in depresie

 


Print pagePDF page

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*


CommentLuv badge

Return to Top ▲Return to Top ▲